Aquesta nova entrada és extreta a partir
de la lectura de La vida diaria de Mari Carmen Díez
, molt recomanada per a tot professional relacionat amb l’educació
dels infants.
Aquesta lectura
ens parla de la constatació d’una nova ment dirigida a potenciar i estimular
els aprenentatges a través de les rutines bàsiques i de les situacions fortuïtes
que es donen al llarg del dia. D’aquesta manera Díez ens diu “lo cierto es que hay muchísimas situaciones en la vida diaria que interesan
fervientemente a los niños, estimulando su curiosidad natural y su deseo de
aprender. Seria importante, pues, contar con esos hechos cotidianos, ya que son
una privilegiada fuente de conocimientos para la tarea de educar. Lo que hace
que sean tan especialmente interesantes es que requieren el uso de la inteligencia
de una forma significativa. Ante una situación que surge, hay que
responder y para ello hay que movilizar experiencias anteriores, elaborar una
hipótesis de acción, actuar según lo ideado, comparar si el resultado es el que
se preveía o no...”.
Es realitzen,
per tant, molt més aprenentatges mitjançant aquestes situacions que no forçant
alguna altra que no duen a cap lloc ni venen de cap lloc.
A través dels
sentits els infants desenvolupen tot un conjunt de connexions que cal ajudar-los
a ordenar adequadament, sempre potenciant la seva actitud crítica i reflexiva.
Els “moments
aprofitables” dels que parla la lectura són tots aquells que es desenvolupen en
espontanietat i, per tant, en contacte amb la vida actual i real de l’infant,
és per això que juga un paper molt important en la vida d’aquest, perquè estem
fent que reconegui la realitat i pugui arribar a establir una consciència de si
mateix més plaentera amb capacitat per a resoldre els obstacles que li deparin
la vida.
D’aquesta manera
estarem formant a la vegada persones més autònomes i decidides a emprendre una
millora comú.
En el nostre dia
a dia segurament se’ns presentin ocasions d’aquestes que et poden desbaratar la
teva planificació, però cal més gaudir d’un aprenentatge derivat dels infants, dels
seus interessos, i magnificar-lo o adaptar-lo als nostres objectius tan sols
utilitzant altra forma de plasmar-los, perquè ells són els protagonistes i cal
fer-los sentir d’aquesta manera tan especial.
Competències
professionals:
· 1.2. Reflexiono sobre elements que porten a una bona actuació professional a
partir de la lectura de Mari Carmen Díez.
· 1.4.
Arribo a conclusions elaborades a partir de la contrastació de la informació
recollida tant de la teoria com de la pràctica; reflexiono sobre aquesta concepció
metodològica tan favorable.
· 3.
Analitzo i reflexiono sobre el funcionament dels centres d’Educació Infantil;
ja que aquesta pràctica educativa ens parla de realitzar-la des dels centres
infantils.
· 4.
Analitzo i reflexiono sobre els processos d’ensenyament-aprenentatge que
canalitza aquesta autora.
No hay comentarios:
Publicar un comentario