sábado, 8 de junio de 2013

La vida diària. Díez.



Aquesta nova entrada és extreta a partir de la lectura de La vida diaria de Mari Carmen Díez , molt recomanada per a tot professional relacionat amb l’educació dels infants. 

Aquesta lectura ens parla de la constatació d’una nova ment dirigida a potenciar i estimular els aprenentatges a través de les rutines bàsiques i de les situacions fortuïtes que es donen al llarg del dia. D’aquesta manera Díez ens diu “lo cierto es que hay muchísimas situaciones en la vida diaria que interesan fervientemente a los niños, estimulando su curiosidad natural y su deseo de aprender. Seria importante, pues, contar con esos hechos cotidianos, ya que son una privilegiada fuente de conocimientos para la tarea de educar. Lo que hace que sean tan especialmente interesantes es que requieren el uso de la inteligencia de una forma significativa. Ante una situación que surge, hay que responder y para ello hay que movilizar experiencias anteriores, elaborar una hipótesis de acción, actuar según lo ideado, comparar si el resultado es el que se preveía o no...”.

Es realitzen, per tant, molt més aprenentatges mitjançant aquestes situacions que no forçant alguna altra que no duen a cap lloc ni venen de cap lloc. 
A través dels sentits els infants desenvolupen tot un conjunt de connexions que cal ajudar-los a ordenar adequadament, sempre potenciant la seva actitud crítica i reflexiva.
Els “moments aprofitables” dels que parla la lectura són tots aquells que es desenvolupen en espontanietat i, per tant, en contacte amb la vida actual i real de l’infant, és per això que juga un paper molt important en la vida d’aquest, perquè estem fent que reconegui la realitat i pugui arribar a establir una consciència de si mateix més plaentera amb capacitat per a resoldre els obstacles que li deparin la vida.

D’aquesta manera estarem formant a la vegada persones més autònomes i decidides a emprendre una millora comú.

En el nostre dia a dia segurament se’ns presentin ocasions d’aquestes que et poden desbaratar la teva planificació, però cal més gaudir d’un aprenentatge derivat dels infants, dels seus interessos, i magnificar-lo o adaptar-lo als nostres objectius tan sols utilitzant altra forma de plasmar-los, perquè ells són els protagonistes i cal fer-los sentir d’aquesta manera tan especial.


Competències professionals:
· 1.2. Reflexiono sobre elements que porten a una bona actuació professional a partir de la lectura de Mari Carmen Díez.
· 1.4. Arribo a conclusions elaborades a partir de la contrastació de la informació recollida tant de la teoria com de la pràctica; reflexiono sobre aquesta concepció metodològica tan favorable.
· 3. Analitzo i reflexiono sobre el funcionament dels centres d’Educació Infantil; ja que aquesta pràctica educativa ens parla de realitzar-la des dels centres infantils.
· 4. Analitzo i reflexiono sobre els processos d’ensenyament-aprenentatge que canalitza aquesta autora.

No hay comentarios:

Publicar un comentario