Les experiències que hem pogut
visualitzar denoten les bones pràctiques que es desenvolupen en aquest camp per
part de molts i moltes professionals de l’educació, preocupats per fer de la
seva feina una vida plena d’aprenentatges significatius per als infants. Aquests
aprenentatges seran contemplats d’una forma més amplia i autònoma en les seves
futures adquisicions.
Cada una de les experiències presenten
un ambient, espai i material molt adequat, i encara que no semblin grans
projectes representen una metodologia idònia per a l’exploració, creativitat i
treball en equip. Les tres experiències que més m’han cridat l’atenció són:
1. La festa de la tardor: http://www.xtec.cat/~ccols/intercan/martorell/tardor2004/01.htm,
és una experiència molt bonica, la qual va des de l’experimentació amb els
diferents fruits de la tardor de forma seqüenciada, és a dir, primer les castanyes,
fulles, nous, magranes, glans, avellanes, moniatos, pinyes, carbasses, taronges,
pomes, raïm, figues, panses, pinyons, panotxes... partint d’aquests materials
conviden la Tardor a entrar dins l’escola, conjuntament amb activitats
relacionades amb aquesta temàtica. Han fet un treball molt elaborat i curiós,
on els infants han pogut gaudir a través de tots els seus sentits.
2. Descobrint la carbassa: http://www.xtec.es/~ccols/intercan/solsolet/index.html,
encara que sembli una experiència senzilla, l’infant adquireix múltiples
nocions i competències que sense la descoberta individual que li permeten
realitzar no en podria adquirir. La mestra observa i identifica destreses com l’equilibri,
la concentració, l’esforç per superar-se, la cura dels seus moviments, el gaudi
en el procés i la satisfacció a l’assolir la seva fita: aconseguir explorar la
carabassa de prop.
L’actitud de la mestra és molt
important, i en aquest cas, amb la descripció tan positiva que n’ha fet es
processa un suport molt necessari per a l’infant per a desenvolupar-se de
manera natural i motivadora.
3. Els infants ens
fan demandes: iniciatives espontànies: http://www.xtec.es/~ccols/jardiner/quinjardi/demanen/index.htm,
aquesta és la fita original d’un aprenentatge creatiu i pensat per als infants,
unes experiències elaborades a partir de la iniciativa dels infants, a partir
dels seus interessos. La nostra feina és guiar als infants i mostrar-li tots
els ensenyaments que calguin d’una forma amena i significativa per a ells.
Al cap i a la fi, el més important és
que els infants siguin feliços i tenguin ganes d’aprendre, per tant, la nostra
tasca serà engrescar l’aprenentatge.
Competències professionals:
1.2. Reflexiono
i pondero sobre elements que porten a una bona actuació professional; les
experiències que se’ns han proposat són treballs fonamentats i molt rellevants
en aquesta professió, perquè no només hem de pensar en nosaltres.
1.3. Accedir
a experiències per tal d’ampliar la pròpia formació; aquests treballs ens han
de motivar a fer de semblants i tenir present aquesta filosofia tan favorable per
als infants.
4.2. Identifica
bones pràctiques, les compara; a través de les distintes experiències he pogut
comprovar que sempre s’aprenen, amb qualsevol vivència, però de nosaltres depèn
que siguin més fructíferes. Per tant, observem als infants, les seves
motivacions, agenciem un material adequat, proposem un temps suficient i
reflexionem en tot moment per a possibles millores, per a fer connexions amb
altres concepcions.
No hay comentarios:
Publicar un comentario