miércoles, 17 de abril de 2013

Experiències educatives



Les experiències que hem pogut visualitzar denoten les bones pràctiques que es desenvolupen en aquest camp per part de molts i moltes professionals de l’educació, preocupats per fer de la seva feina una vida plena d’aprenentatges significatius per als infants. Aquests aprenentatges seran contemplats d’una forma més amplia i autònoma en les seves futures adquisicions. 

Cada una de les experiències presenten un ambient, espai i material molt adequat, i encara que no semblin grans projectes representen una metodologia idònia per a l’exploració, creativitat i treball en equip. Les tres experiències que més m’han cridat l’atenció són:

1. La festa de la tardor: http://www.xtec.cat/~ccols/intercan/martorell/tardor2004/01.htm, és una experiència molt bonica, la qual va des de l’experimentació amb els diferents fruits de la tardor de forma seqüenciada, és a dir, primer les castanyes, fulles, nous, magranes, glans, avellanes, moniatos, pinyes, carbasses, taronges, pomes, raïm, figues, panses, pinyons, panotxes... partint d’aquests materials conviden la Tardor a entrar dins l’escola, conjuntament amb activitats relacionades amb aquesta temàtica. Han fet un treball molt elaborat i curiós, on els infants han pogut gaudir a través de tots els seus sentits.

2. Descobrint la carbassa: http://www.xtec.es/~ccols/intercan/solsolet/index.html, encara que sembli una experiència senzilla, l’infant adquireix múltiples nocions i competències que sense la descoberta individual que li permeten realitzar no en podria adquirir. La mestra observa i identifica destreses com l’equilibri, la concentració, l’esforç per superar-se, la cura dels seus moviments, el gaudi en el procés i la satisfacció a l’assolir la seva fita: aconseguir explorar la carabassa de prop.
L’actitud de la mestra és molt important, i en aquest cas, amb la descripció tan positiva que n’ha fet es processa un suport molt necessari per a l’infant per a desenvolupar-se de manera natural i motivadora. 

3. Els infants ens fan demandes: iniciatives espontànies: http://www.xtec.es/~ccols/jardiner/quinjardi/demanen/index.htm, aquesta és la fita original d’un aprenentatge creatiu i pensat per als infants, unes experiències elaborades a partir de la iniciativa dels infants, a partir dels seus interessos. La nostra feina és guiar als infants i mostrar-li tots els ensenyaments que calguin d’una forma amena i significativa per a ells.

Al cap i a la fi, el més important és que els infants siguin feliços i tenguin ganes d’aprendre, per tant, la nostra tasca serà engrescar l’aprenentatge.


Competències professionals:
1.2.      Reflexiono i pondero sobre elements que porten a una bona actuació professional; les experiències que se’ns han proposat són treballs fonamentats i molt rellevants en aquesta professió, perquè no només hem de pensar en nosaltres.
1.3.      Accedir a experiències per tal d’ampliar la pròpia formació; aquests treballs ens han de motivar a fer de semblants i tenir present aquesta filosofia tan favorable per als infants.
4.2.      Identifica bones pràctiques, les compara; a través de les distintes experiències he pogut comprovar que sempre s’aprenen, amb qualsevol vivència, però de nosaltres depèn que siguin més fructíferes. Per tant, observem als infants, les seves motivacions, agenciem un material adequat, proposem un temps suficient i reflexionem en tot moment per a possibles millores, per a fer connexions amb altres concepcions. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario